De Murradweg dag 1: naar de bron van de Mur.

We zijn in Sankt Michael im Lungau waar we in een mooi apartement van Eckenhoven overnachten.
Afgelopen weekend hebben we gebruikt om hier te komen en vandaag fietsen we naar het startpunt van de Murradweg (en die ligt vlakbij de bron).

Uiteraard ligt de bron in de bergen en dat betekend dus flink klimmen vandaag. St. Michael ligt op 1045 meter hoogte, de sticklerhütte op 1750 meter.
Het weer is vandaag een beetje vaag. Volgens de weerman ligt er een kleine depressie boven dit deel van Oostenrijk en we kunnen dan ook wat regen verwachten. Die krijgen we onderweg ook inderdaad, maar echt regenen gaat het niet. Het blijft bij wat gespetter. Boven de bergen zien we af en toe wel flinke buien hangen, maar op de één of andere manier missen we die steeds.

St. Michael verlaten we via rustige fietspaden en landweggetjes. Vrijwel meteen fietsen we langs een schuur waar een groot aantal molenstenen staan. Ik vermoed de aanwezigheid van een watermolen, maar kan niets ontdekken wat daar op wijst.
Na een tijdje verlaten we de fietspaden en fietsen we over de binnenweg richting Muhr, de officiële startplaats van de Murradweg. In Muhr zet ik de brandweerkazerne op de foto, want eerlijk is eerlijk , het is een plaatje.

Na Muhr is het afgelopen met het langzame klimmen. We gaan serieus hoogtemeters maken bij Jedl. Het dal wordt ook wat smaller en links en rechts komen de watervallen de Mur van extra water voorzien.
Het uitzicht heeft af en toe wat weg van een Jigsaw puzzel op groot formaat.

We fietsen nu langs kleine dorpjes zoals Hintermuhr en Arsenhütte terwijl de weg af en toe pittig stijgt. Tot onze verrassing komen we ineens ook sneeuwrestanten tegen. We zijn dan wel ondertussen de 1600 meter gepasseerd.

Bij Muritzenalm stopt de asfaltweg. We moeten nog een ruime 3 kilometer stijgen naar de Sticklerhütte over een gravelpad. Om auto’s te stoppen heeft men dit pad voorzien van een slagboom en meteen na de slagboom gaat het pad steil omhoog.
Dat betekend dus domweg fiets duwen want je komt niet op gang op dat gravel.
We moeten hierna nog één keer de fiets duwen omdat het te steil is en dan zijn we bij de Sticklerhütte.
Het is er hartstikke stil. Buiten een paar Milka koeien en een enkele wandelaar is er geen leven te bekennen. Gelukkig is de hut wel open zodat we even een drankje kunnen nuttigen.

Na de pauze gaat het bergaf terug naar St. Michael. Uiteraard gaat dat een stuk vlotter en na een 60 gereden kilometers kunnen we boodschappen gaan doen.
Morgen verlaten we St. Michael en fietsen we langs de Mur naar Murau.