London – Land’s End dag 15: van Truro naar Penzance.

Zondag 11 juni, de laatste dag dat we moeten fietsen met onze bagage achterop. In Penzance blijven we twee nachten dus kunnen we morgen fietsen zonder de tassen.
Vandaag fietsen we vanuit Truro door het historisch industriële erfgoed van Cornwall.

We fietsen vandaag weer over een omgebouwde spoorlijn, of beter gezegd een paar van deze spoorlijnen. Samen vormen deze de Mining trail. Volgens info panelen rolden hier vroeger de treinen met koper, tin, arseen en pyriet, om maar een paar producten te noemen.

We zijn op deze zondagochtend niet alleen op de fiets. We komen hele groepen fietsers op racefietsen en mountainbikes tegen. Er zijn ook een aantal plaatsen waar je fietsen kunt huren langs de trail, maar daar is het op dit moment nog een beetje vroeg voor. Aan het begin van de trail fietsen we langs een aantal groeves waar vroeger koper werd gewonnen.

Één van de groeves bevat schijnbaar niet zulke hele gezonde restanten van de delving. Borden waarschuwen dat hier schadelijke stoffen liggen en dat enkel het pad ongevaarlijk is voor de gezondheid.
Later lees ik op een info paneel dat Cornwall leverancier was van Arseen, gebruikt in de oorlog als gifgas.
Tsja, da’s inderdaad geen lekker goedje.

Gelukkig kunnen crossers geen borden lezen want die zijn gewoon lekker aan het rijden in de groeve.

Na de groeves fietsen we door Redruth. Duidelijk een oude mijnstad waar vroeger veel koper werd gewonnen. Nu duidelijk een arme plaats, veel straten zien er triest uit.
Buiten Redruth is het weer klimmen geblazen en komen we opnieuw op de Mining trail. Nu een mooi asfalt fietspad dat langs een aantal restanten van mijnen loopt.

Dit fietspad ligt hoog op de heuvels en om ons heen zien we veel restanten van de industrie boven de huizen uitsteken. Schoorstenen, Liftmachines en ruïnes van oude fabrieken.
Het is ondertussen wel tijd geworden voor een kop koffie, maar we komen helemaal niets tegen.
In Camborne gaan we dan maar op een bankje zitten en maken ons eigen kopje koffie tegenover een gesloten fabriek.

De route draait nu weer richting kust. Het gaat weer heuvel op en heuvel af, maar niet zo heftig als gisteren. Het grootste deel kunnen we vandaag fietsend bedwingen.

Bij Hayle zijn we rond lunchtijd en we stoppen bij de bakker om een broodje en een kop koffie te pakken.
Volgens zijn eigen reclame is de bakker een adres voor een echte Cornish pasty (een half rond broodje gevuld met aardappel, koolraap, ui en rundvlees). Vroeger gegeten door de mijnwerkers en nu een regionale lekkernij. Wij nemen een medium size en dat is maar goed ook want het broodje vult als een dolle.

Na de lunch is het nog even klimmen, maar dan kunnen we afdalen richting kust.
Bij Marazion zien we de oceaan weer en voor de kust het kasteel op St. Michael’s mount.

Morgen gaan we even dichterbij kijken, vandaag fietsen we verder langs de kust richting Penzance.

Het weer knapt ondertussen steeds meer op. Was het vanmorgen nog geheel bewolkt, nu komen er steeds meer blauwe plekken in de lucht. Het waait echter nog steeds stevig en we hebben dan ook nog een hele trap daar langs de kust.
Ons Airbnb adres ligt net buiten Penzance, in de vissersplaats Newlyn.

Newlyn heeft inderdaad een behoorlijke vissersvloot in de haven liggen (en het ruikt er ook behoorlijk naar vis).

Vlak bij de haven ligt ons huisje voor de komende 2 dagen. Het huisje met de blauwe deur is ons verblijf.
Het huis is eigenlijk net zo diep als dat het breed is.
Het raam linksonder is de woonkamer/keuken. Rechtsonder is de douche. Linksboven is de slaapkamer en rechtsboven het trappenhuis. Sta je binnen dan is het huis ook 2 ramen diep.

Morgen blijft de bagage binnen en gaan we een rondje maken langs Land’s End en Cape Cornwall.
We zijn heel benieuwd hoe we met onze fietsen kunnen klimmen zonder de kilo’s bagage.