Rondje Groningen dag 2: Lauwersoog – Noordpolderzijl

De route van vandaag loopt van de waddenkust naar de waddenkust. We fietsen slingerend richting stad, maar vlak daarvoor draaien we het stuur weer richting kust om uiteindelijk uit te komen in Noordpolderzijl.

Afgelopen nacht heeft het stevig geregend maar als we opstaan schijnt de zon en voor onze trekkershut varen de eerste zeilboten al weer langs.
De wind is noordwest en dat betekend dat we die geruime tijd lekker in de rug hebben. Vanaf de camping fietsen we richting de haven van Lauwersoog. Het is er nog erg stil als ik een foto maak.

Het stuur draaien we nu naar het oosten en op een beetje hobbelige weg achter de dijk gaat het richting oosten. Het schijnt een weg van defensie te zijn die grenst aan een schietterrein. Grote borden waarschuwen voor oefeningen als de rode lamp brand. Nu is het echter rustig en het licht is gedoofd.

Met de wind in de rug genieten we van de mooie vergezichten. De boeren zijn hier al druk geweest, alle land ligt er strak bij. Grote bedrijven zijn het trouwens, om een boerderij liggen hier flinke lappen grond. Je hebt geen last van je buren zal ik maar zeggen.
Het eerste dorp dat we aandoen is Hornhuizen. Van ver hebben we de kerktoren al kunnen zien.

Na Hornhuizen gaat de route richting Kloosterburen. Hier zijn we al vaker geweest om de carnavalsoptocht te bekijken.

Rond koffietijd komen we aan in Pieterburen. Hier is altijd wel een restaurant geopend dus de koffie is gegarandeerd. Wij zijn op de fiets, maar rond het startpunt van het Pieterpad lopen de nodige mensen met het boekje in de hand. Late starters zullen we maar zeggen.

Na Pieterburen draaien we richting zuiden, richting stad. Het gaat lekker, en voordat we het weten staan we al bij de kerk van Eenrum.

Frouwkje wijst me ook op een prachtige oude treurwilg die naast de kerk staat.

De omgeving hier kennen we al een beetje. Wij wandelden ook het Pieterpad en diverse jaargangen van Tocht om de Noord kwamen ook hier langs. Links en rechts zien we dan ook plaatsen waar we al eens fietsend of wandelend zijn geweest. Zoals bij de molen van Mensingeweer.

Het is ondertussen lunchtijd en bij Schouwerzijl staat een bankje bij de Schouwerzijlstersluis. Da’s een hele mondvol voor zo’n klein sluisje. Maar met uitzicht op de Kromme Raken (zo heet het water) waar De Mark in dobbert, eten we lekker ons broodje op.

We zien ondertussen dat het richting Groningen aardig regent. De wegen waar we overheen fietsen zijn behoorlijk nat, maar wij houden het gelukkig droog.
Bij Garnwerd stoppen we voor de koffie en een lekkere kop mosterdsoep. Een aanrader kunnen we rustig zeggen!

Na Garnwerd komt de skyline van Groningen langzaam dichterbij. Ik zet de kerk van Oostum nog even op de foto (Pieterpadters kennen hem) en daarna draaien we bij Adorp weer richting westen.

Vlak na Adorp komen we langs korenmolen Wilhelmina. Zo dichtbij de stad, maar toch op zo’n rustig plekje.

De fiets gaat nu weer richting noorden. Nog een kleine 30 kilometer scheiden ons van Noordpolderzijl. Via leuke weggetjes fietsen we richting Bedum. Frouwkje meent dat we hier nog nooit geweest zijn, maar zodra we langs de Campina fabriek rijden weet ik het zeker, we zijn hier geweest met een editie van Tocht om de Noord.
Ik heb hier trouwens ook een klein route foutje gemaakt. Wij fietsen richting Onderdendam links van het Boterdiep. Dat blijkt een aardige racebaan voor auto’s te zijn. Rechts ligt echter een mooi rustig fietspad…alleen helaas geen brug om even de fout te corrigeren.

Bij Onderdendam wordt het gelukkig beter. We draaien weg van de racebaan en komen bij een mooi stukje Boterdiep uit.

Het gaat nu richting Middelstum en Kantens. Mooie plaatsjes met fraaie oude gebouwen. Bij Rottum stoppen we even bij de infopaal die de geschiedenis van het klooster verteld. Op de wierde staat nu alleen nog een kleine kapel die aan deze tijd herinnert.

Na Usquert is het nog even doorbijten. De wind is inmiddels weer een stevige tegenstander als we richting Waddenzee fietsen. Als troost voor onze inspanning kunnen we wel genieten van de koolzaadvelden die in bloei staan. Blijft een mooi gezicht.

Na een 80 kilometer fietsen bereiken we uiteindelijk het Zielhoes bij Noordpolderzijl. We krijgen hier een mooie trekkershut met een heel fraai uitzicht over het Groninger land.

Het is eb dus de bootjes liggen allemaal op het droge in de kleinste haven van Nederland.

Morgen fietsen we naar de oostkant van de provincie. De hongerige Wolf aan de Dollard is ons volgende overnachtingsadres.

One thought on “Rondje Groningen dag 2: Lauwersoog – Noordpolderzijl

1. JanTheMan schreef:

Leuke route en mooie foto’s